De Valk in vogelvlucht
04 aug. 2017 - Bruynzeel

De Valk in vogelvlucht

Op 4 augustus begint het grootste zeilevenement op Europees binnenwater weer: De Sneekweek! De 82e editie van dit evenement zal weer bol staan van gezelligheid en muziek, maar natuurlijk staat er één ding centraal: de zeilboot. Bij de merknaam Bruynzeel denk je aan allerlei dingen: vloeren, deuren, sanitair, horren… Zeilboten staan echter waarschijnlijk niet hoog in dit rijtje. Toch heeft Bruynzeel behoorlijk succes geboekt met het ontwerpen en produceren van zeilboten, de bekendste hiervan is de Valk.

Zeilboot van triplex

Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog begon, bedacht Cees Bruynzeel zich dat in deze tijd van oorlog de vraag naar bouwactiviteiten zou verminderen. Hij besloot zich dus te richten op vervangingsartikelen. Tevens zocht de firma Bruynzeel een manier om de voordelen en veiligheid van het product triplex te demonstreren. Als ultiem bewijs voor de kracht en veiligheid van triplex is ervoor gekozen om zeilboten te produceren. Triplex had toentertijd als bouwmateriaal echter een minderwaardige klank, het werd gezien als goedkoop en onveilig materiaal—dus zeker niet geschikt om boten van te maken. Om deze reden zocht Cees Bruynzeel raad bij zijn vrouw om het slechte imago van triplex te doorbreken en om het ontwerp van de te ontwerpen zeilboot een luxueus image te geven. Zijn vrouw bedacht de term “hechthout”, waarmee de boot aan het publiek geïntroduceerd werd.

Valk Bruynzeel

bruynzeel valk

Al gauw werd het ontwerp, genaamd de Valk, geproduceerd. In 1940 zeilde één van de eerste Valken een testcase wedstrijd op het Pikmeer in Grou voor de heren van de Vereenigde Nederlandsche Watersportvereenigingen. Het resultaat van deze wedstrijd zou bepalen of de Valk geclassificeerd kon worden als boot met wedstrijdklasse. De Valk won de race met gemak en werd erkend als boot met wedstrijdklasse. In datzelfde jaar lag het productieniveau van de Valk enorm hoog: er werden vijf Valken per week geproduceerd. Een jaar later werd dit productieaantal nog eens opgekrikt naar zes zeilboten per week. Er zijn in totaal 845 Valk wedstrijdvaartuigen gebouwd, waarvan er in 2010 nog ongeveer 100 in actief waren in wedstrijdvorm. De eerste tien Valken werden tegen een gereduceerde prijs van 525 gulden verkocht, later werd deze prijs 595 gulden. In 1970 was de nieuwbouwprijs voor de Valk opgelopen tot 12.000 gulden.

Bruynzeel valk zeilboot

toerzeilen met de valk

Het succes van de Valk was mede te verklaren door de invloed van de Tweede Wereldoorlog. Mensen konden niet op vakantie naar het buitenland, dus zochten ze ontspanning in eigen land. Niets geeft zo’n vakantiesfeer als pret op het water, dus was de boot een populair recreatiemiddel. Ook het feit dat de boot geen benzine verbruikte, wat in die tijd toch al schaars was, maakte de Valk een geschikt recreatiemiddel in tijden van oorlog. De Valk was erg geschikt voor toerzeilen vanwege de ruime bergruimte, de makkelijk strijkbare mast en de snelheid en wendbaarheid. Deze exacte eigenschappen maakte de Valk ook als wedstrijdboot zeer populair. Zeker aangezien de boten, zoals kenmerkend was voor veel Bruynzeel producten in die tijd, allemaal op dezelfde wijze in fabrieken geproduceerd waren. Dit garandeerde dat als een eenheidsklasse even goed presteerden en van hoge kwaliteit waren. Dat Bruynzeel zelfs toen al kwalitatief hoogstaande producten fabriceerde blijkt uit het feit dat er zelfs nu, na 78 jaar, nog Valkjes rondvaren met de oorspronkelijke katoenen zeilen en de allereerste houten Bruynzeel roer-met-scheg.

Bronnen:
https://www.valkenkringgrou.nl/historie/
Valk 75 jaar, Jubileummagazine van de “Valkenklasse”, 2014

Alle afbeeldingen in dit blog zijn afkomstig van
https://www.valkenkringgrou.nl/